Ferdinand Magellan

Ferdinand Magellan (1480-1521) merupakan penjelajah pertama yang mengelilingi dunia. Beliau merupakan seorang ahli aristokra Portugis dan ahli pelayaran berpengalaman yang pernah mengiringi Alfonso de Albuquerque ke Asia Tenggara pada tahun 1511. Beliau telah membuat beberapa pelayaran untuk mencari jalan perdagangan bagi kerajaan Portugis tetapi apabila berselisih faham dengan raja Portugis, beliau belayar bagi pihak Sepanyol pula. Kerajaan Sepanyol ingin mencari jalan perdagangan ke timur dan menuntut sebahagian Pulau Maluku (Pulau Rempah) mengikut Persetiaan Tordesillas (perjanjian antara Portugis dan Sepanyol pada tahun 1494 untuk mengelak pergaduhan antara kedua-duanya dalam usaha mencari tanah jajahan). Magellan percaya beliau boleh sampai ke Pulau Maluku dengan belayar ke arah barat, mengelilingi hujung bahagian selatan Amerika, tanpa mengikut jalan laut Portugis ke timur yang mengelilingi Afrika. Raja Sepanyol bersetuju untuk membiayai pelayarannya.
Pada bulan September 1519 Magellan meninggalkan Sepanyol bersama-sama 260 orang dan 5 buah kapal.Kapal ini membawa banyak barang dagangan tetapi tidak membawa barang makanan yang mencukupi kerana Magellan tidak pandai menganggar jarak pelayaran. Kapal ini menyeberangi Lautan Atlantik dan berhenti seketika di Pulau Canary. Kemudian mereka belayar ke Brazil dan menyusur turun pantai timur Amerika Selatan.
Magellan menghadapi banyak masalah seperti makanan yang tidak mencukupi, cuaca buruk, dan pemberontakan orang-orangnya. Beliau meneruskan lagi pelayarannya melalui satu selat yang sempat (kemudian dinamakan Selat Magellan) di selatan Amerika Selatan . Dari situlah mereka menemui jalan ke Pasifik. Mereka telah berjaya membuktikan bahawa ada jalan ke Timur melalui Amerika Selatan.
Setelah mengambil bekalan makanan di Pulau Marshall, mereka meneruskan peyaran ke Filipina. Di situ Magellan terlibat dalam satu pergaduhan dengan ketua tempatan. Beliau dan 40 orangnya telah terbunuh. Anggota ekspedisi yang terselamat meneruskan pelayaran di bawah arahan Kaptan Juan Sebastian del Cano.Dengan anak kapal seramai 115 orang mereka telah sampai ke Pulau Maluku pada tahun 1521. Di situ mereka membeli rempah ratus yang memang menjadi matlamat utama mereka. Akhirnya hanya sebuah kapal sahaja dari 5 buah kapal yang melakukan pelayaran selamat sampai ke Sepanyol melalui Lautan Hindi dan mengelilingi tanjung di selatan Afrika pada tahun 1522 dengan membawa hanya 18 orang anak kapal setelah mengelilingi dunia selama 3 tahun..

Comments

Post a Comment