Pembentukan Empayar Tamadun Rom

Rom mula meluaskan empayarnya apabila ia memerlukan lebih banyak tanah dan makanan akibat pertambahan penduduk. Pada peringkat permulaannya Rom berjaya menakluki negeri-negeri jirannya dan memperbesarkan empayarnya. Menjelang tahun 270 SM seluruh Semenanjung Itali kecuali Lembah Po telah ditakluki Rom dan akhirnya orang-orang Rom berjaya menyatukan seluruh Itali. Orang-orang Rom ingin menguasai kawasan-kawasan sekitar Itali untuk meluaskan perdagangan dan menambahkan kemewahan. Untuk itu, Rom terpaksa berhadapan dengan orang Greek (dari Itali Selatan, Sicily (tanah jajahan Greek) dan orang cvarthage (di seberang laut) yang lebih berpengalaman dalam peperangan dan bertamadun. Rom berjaya mengalahkan orang-orang Greek setelah menentangnya selama kira-kira 8 tahun. Beberapa buah bandar Greek ditawan. Dengan itu Rom berkuasa di seluruh kawasan Itali yang terletak di Selatan Sungai Po dan beberapa kawasan yang terletak jauh darinya. Saingan Rom yang paling hebat ialah dari orang Carthage (kerajaan Carthage terletak di Afrika Utara) yang juga mempunyai motif dalam perdagangan. Akibatnya, tercetuslah perang Punic di antara Rom dengan Carthage). Ada 3 Perang Punic:

• Perang Punic 1 (264-41 SM)
Perang yang berlaku selama 23 tahun ini berpunca kerana hendak merebut Pulau Sicily.Rom ingin mengusir keluar orang Carthage dari Pulau Sicily. Rom mendapat sokongan kota-kota Greek. Kemenangan Rom dalam pertempuran di laut menyebabkan Rom terus mara mendarat di Afrika tetapi dapat ditewaskan oleh Carthage.Rom membina semula angkatan lautnya dan menyerang Carthage di Afrika. Kekalahan Carthage menyebabkan Carthage terpaksa keluar dari Sicily dan membayar ganti rugi .Rom seterusnya merampas Sardinia dan Corsica

• Perang Punic II atau Perang Hannibal (218 - 201 SM).
Tentera Carthage di bawah Hannibal ( tentera Hannibal terdiri daripada penunggang kuda Barber, pengembara Greek, askar upahan dari Bahagian Timur Mediterranean dan pahlawan-pahlawan bengis dari puak Sepanyolk yang terlatih. Kesemuanya dianggarkan seramai 26,000 orang) telah menyerang Itali melalui Banjaran Alps dan telah berjaya menawan beberapa buah bandar. Pada tahun 202 SM pula tentera Itali telah bertempur dengan tentera Hannibal dan Carthage dikalahkan. Carthage mengaku kesetiaannya kepada Rom.

• Perang Punic III ( 149-146SM)
Tentera Rom menyerang Carthage dan memusnahkan bandar ini. Tawanan Carthage dijual sebagai hamba abdi.Akhirnya, kawasan Afrika Utara menjadi taklukan Rom.
Tentera Rom juga telah menyerang Yunani dan mengalahkan tentera Makedonia yang menguasai Yunani itu. Penaklukan Greek oleh Rom (tidak lama selepas kekalahan Hannibal) bolehlah dianggap sebagai pembebasan kota-kota Greek daripada raja-raja ‘pengganti’ yang telah memecahbelahkan Empayar Iskandar. Pada tahun 146 SM Makedonia menjadi wilayah Rom. Seterusnya Rom menyerang dan menakluki Syria( Syria diperintah oleh Antiochus III) dan Mesir (168 SM). Rom telah dapat menguasai hampir semua kawasan di sekitar Mediterranean. Tujuan perluasan kuasa Rom itu bukanlah untuk meluaskan pentadbirannya tetapi kerana Romsering terancam oleh pemerintah-pemerintah daerah-daerah tersebut. Proses perluasan empayar Rom sebenarnya bermula pada abad ke-6 iaitu selepas mereka berjaya menggulingkan kuasa Etruscan. Proses penaklukan ini mengambil masa hampir 200 tahun. Orang-orang Rom banyak mempelajari taktik peperangan, urusan pentadbiran dan keselamatan daripada kawasan yang ditaklukinya.
Perluasan Empayar Rom secara besar-besaran dilakukan oleh Julius Caeser pada kurun ketiga dan kedua SM). Ketika itu Rom muncul sebagai kuasa besar di Mediterranean. Empayarnya meliputi Syria, Makedonia, Yunani, Mesir, Timur Tengah, Gaul ( Perancis dan Belgium) dan Britain. Beliau juga merupakan pentadbir yang agung, negarawan yang pintar di samping terkenal sebagai seorang ketua tentera yang handal. Kata-katanya yang masyhur iaitu ‘veni, vidi dan vici’ (yang bererti ‘aku datang, aku lihat, aku takluk’) dibuat dalam kempennya di Asia Kecil. Beliau memperkenalkan beberapa pemodenan dalam bidang ekonomi, sosial dan politik dalam Empayar Rom. Antara lain, beliau telah memecat gabenor yang rasuah, memberi hak kewarganegaraaan kepada penduduk wilayah Rom, membahagikan tanah kepada penduduk miskin, merancang sistem perairan, menyelesaikan masalah kewangan, mengalakkan imigrasi ke tanah jajahan baru di seberang laut bagi mengurangkan kesesakan di bandar dan mengatur sistem cukai yang lebih baik. Bagi mewujudkan sistem politik yang stabil, beliau memperkenalkan pemerintahan secara individu ( negara diperintah oleh seorang pemerintah sahaja dan bukan oleh beberapa orang gabenor). Sebab itulah beliau digelar diktator. Beliau mati dibunuh oleh sekumpulan orang yang tidak puas hati dengan tindakannya/dasarnya. Usaha-usaha Julius Caesar diteruskan oleh cucu saudaranya, Augustus ( era Pax Romana atau Keamanan Rom). Beliau memakai gelaran Maharaja. Kuasanya sebagai seorang Maharaja ialah mengawal penuh seluruh empayarnya. Beliau telah berjaya mewujudkan sebuah empayar (beliau memulakan zaman empayar di Rom tahun 31 SM menggantikan zaman Republik) yang stabil yang belum pernah wujud sebelum ini. Zamannya menyaksikan peerkembangan yang pesat dalam perdagangan, kebudayaan Graeco-Roman, perkembangan kejuruteraan, bidang perundangan dan seni bina. Empayar Rom merosot pada tahun 476. Maharajanya yang terakhir ialah Romulus Augustus yang digulingkan oleh ketua suku Vandal ( salah satu suku gasar Jerman).

Comments