Pendapat Golongan Sekular tentang Ilmu
Francis Bacon (1561-1626M) adalah seorang ahli falsafah berbangsa Inggeris. Dasar pendidikan beliau menekankan kepada pengalaman dan induksi. Bagi beliau, alam ini dipelajari melalui pancaindera untuk mendapatkan realiti. Dalam erti kata lain, sesuatu realiti itu diperolehi melalui pemerhatian dan pendengaran.
John Amos Comenius (1592-1670) berbangsa Chekoslovakia . Dasar pengajarannya berfokus kepada bagaimana menarik perhatian kanak-kanak supaya minat kepada pelajaran dan menekankan tentang aktiviti murid-murid seperti menyelidik dan mengalami sendiri, seterusnya mengamalkan apa yang telah dipelajari.
J.John Locke (1632-1734M) merupakan seorang ahli falsafah dan pendidik berbangsa Inggeris. Pendidikan baginya bertujuan untuk membentuk peribadi yang bebas dan sesuai dengan kehendak-kehendak manusia dan berusaha bersungguh-sungguh untuk melatih akal dan fikiran supaya manusia dapat mengawal nafsunya. Beliau berpendapat, seorang anak yang baru lahir itu diumpamakan sebagai ‘sehelai kertas putih yang belum ditulis apa-apa, keadaannya putih bersih’. Keadaan sekelilinglah terutamanya pendidikan yang diterimanya yang menentukan apa yang akan terjadi kepadanya. Teori beliau ini dikenali sebagai ‘tabula rasa’. Seterusnya beliau berpendapat bahawa semua bahan ilmu pengetahuan adalah berasaskan pengalaman.
Jean Jacquues Rousseau (1712- )berbangsa Perancis berpendapat bahawa semua kanak-kanak adalah baik seperti yang diterima dari Maha Pencipta; semuanay menjadi jahat di tangan manusia. Sebab itulah pendidikan yang baik akan mengembangkan individu yang baik mengikut bakat masing-masing.
John Amos Comenius (1592-1670) berbangsa Chekoslovakia . Dasar pengajarannya berfokus kepada bagaimana menarik perhatian kanak-kanak supaya minat kepada pelajaran dan menekankan tentang aktiviti murid-murid seperti menyelidik dan mengalami sendiri, seterusnya mengamalkan apa yang telah dipelajari.
J.John Locke (1632-1734M) merupakan seorang ahli falsafah dan pendidik berbangsa Inggeris. Pendidikan baginya bertujuan untuk membentuk peribadi yang bebas dan sesuai dengan kehendak-kehendak manusia dan berusaha bersungguh-sungguh untuk melatih akal dan fikiran supaya manusia dapat mengawal nafsunya. Beliau berpendapat, seorang anak yang baru lahir itu diumpamakan sebagai ‘sehelai kertas putih yang belum ditulis apa-apa, keadaannya putih bersih’. Keadaan sekelilinglah terutamanya pendidikan yang diterimanya yang menentukan apa yang akan terjadi kepadanya. Teori beliau ini dikenali sebagai ‘tabula rasa’. Seterusnya beliau berpendapat bahawa semua bahan ilmu pengetahuan adalah berasaskan pengalaman.
Jean Jacquues Rousseau (1712- )berbangsa Perancis berpendapat bahawa semua kanak-kanak adalah baik seperti yang diterima dari Maha Pencipta; semuanay menjadi jahat di tangan manusia. Sebab itulah pendidikan yang baik akan mengembangkan individu yang baik mengikut bakat masing-masing.
Comments
Post a Comment