Pencapaian dan Sumbangan Penjelajahan dan Penerokaan
1. Jelaskan bagaimana ilmu pelayaran dan geografi berkembang akibat daripada aktiviti penjelajahan dan penerokaan
2. Susur galurkan asal usul dan perkembangan dalam ilmu pelayaran dan geografi
Penjelajahan dan penerokaan telah mengembangkan ilmu pelayaran dan geografi. Zaman Hellenistik (percampuran budaya Yunani dan bukan Yunani khususnya Parsi) dalam sejarah Greek telah menggalakkan penyelidikan sains. Ekspedisi-ekspedisi Iskandar Zulkarnain merentasi Asia telah membuka bidang-bidang pengetahuan baru kepada orang Greek dan telah membangunkan minat terhadap penyelidikan saintifik.Semasa Iskandar Zulkarnain membuat penjelajahan ke Asia, tenteranya diiringi oleh sekumpulan juruukur, ahli geografi, ahli matematik dan ahli astronomi. Pakar-pakar tersebut telah memetakan wilayah taklukan yang merentang dari Sungai Indus ke timur Mediterranean. Peta Eropah yang dibuat pada lebih 1500 tahun selepas penjelajahan Iskandar telah menggunakan maklumat tentang Asia yang diperolehi dari Iskandar. Orang Rom mengembangkan pengetahuan mereka tentang dunia melalui orang Yunani dan pengetahuan tentang India melalui penjelajahan Iskandar Zulkarnain. Ahli kaji bintang telah membuat penyelidikan melalui perjumpaan-perjumpaan zaman dahulu di Babylon; mereka belajar mengira sukatan dunia. Ada di kalangan mereka mengemukakan teori-teori peredaran dunia mengelilingi matahari. Ahli geografi yang terkenal iaitu Erotosthenes (275 – 200 SM) adalah orang yang mula-mula mengajar tentang lautan di dunia dan memulakan lukisan peta dengan menggunakan garis bujur dan garis lintang. Ptolemy, seorang ahli astronomi Mesir-Yunani yang bertugas di Perpustakaan Iskandariah, Mesir dari tahun 127 hingga 150M telah mengumpulkan pelbagai ilmu Yunani tentang Geografi bagi menghasilkan peta dunia yang terbaik sehingga abad ke-15. Selepas pelayaran Kapten Cook (1780) ke Hawaii barulah peta dunia yang lebih sempurna dihasilkan ( pada abad ke-18).
Penjelajahan dan penerokaan juga telah mengembangkan ilmu pelayaran. Orang Rom belajar membuat kapal berdasarkan bangkai kapal orang Phoenicia. Orang Phoenicia adalah pembuat kapal dan pedagang yang terpakar di Mediterranean dan telah menubuhkan koloni di seluruh kawasan Mediterranean pada abad ke-8.SM. Pada abad ke-15, Putera Henry (1394-1460)yang terkenal dengan jolokan ‘Henry Pelayar’ ( Henry the Navigator) telah menubuhkan sebuah sekolah pelayaran yang masyhur di Sagres, Portugal. Di akademi tersebut beliau mengumpulkan kemahiran ahli pelayaran, ahli geografi, pembuat peta, ahli astronomi dan pembina bot. Beliau menganjurkan beberapa ekspedisi Portugis ke timur walaupun beliau sendiri tidak pernah menyertai pelayaran-pelayaran yang dianjurkannya itu. Ekoran usaha beliau, sekolah-sekolah pelayaran telah ditubuhkan di tempat-tempatlain di Eropah.Berkait dengan penjelajahan dan penerokaan melalui laut, pelbagai jenis alat pandu arah digunakan dengan luasnya pada abad ke-15 seperti kompas, alat bahagi, jam pasir, carta bintang dan jadual. Sesiku laut pula digunakan untuk mengukur sudut matahari bagi mengira latitud kapal.
2. Susur galurkan asal usul dan perkembangan dalam ilmu pelayaran dan geografi
Penjelajahan dan penerokaan telah mengembangkan ilmu pelayaran dan geografi. Zaman Hellenistik (percampuran budaya Yunani dan bukan Yunani khususnya Parsi) dalam sejarah Greek telah menggalakkan penyelidikan sains. Ekspedisi-ekspedisi Iskandar Zulkarnain merentasi Asia telah membuka bidang-bidang pengetahuan baru kepada orang Greek dan telah membangunkan minat terhadap penyelidikan saintifik.Semasa Iskandar Zulkarnain membuat penjelajahan ke Asia, tenteranya diiringi oleh sekumpulan juruukur, ahli geografi, ahli matematik dan ahli astronomi. Pakar-pakar tersebut telah memetakan wilayah taklukan yang merentang dari Sungai Indus ke timur Mediterranean. Peta Eropah yang dibuat pada lebih 1500 tahun selepas penjelajahan Iskandar telah menggunakan maklumat tentang Asia yang diperolehi dari Iskandar. Orang Rom mengembangkan pengetahuan mereka tentang dunia melalui orang Yunani dan pengetahuan tentang India melalui penjelajahan Iskandar Zulkarnain. Ahli kaji bintang telah membuat penyelidikan melalui perjumpaan-perjumpaan zaman dahulu di Babylon; mereka belajar mengira sukatan dunia. Ada di kalangan mereka mengemukakan teori-teori peredaran dunia mengelilingi matahari. Ahli geografi yang terkenal iaitu Erotosthenes (275 – 200 SM) adalah orang yang mula-mula mengajar tentang lautan di dunia dan memulakan lukisan peta dengan menggunakan garis bujur dan garis lintang. Ptolemy, seorang ahli astronomi Mesir-Yunani yang bertugas di Perpustakaan Iskandariah, Mesir dari tahun 127 hingga 150M telah mengumpulkan pelbagai ilmu Yunani tentang Geografi bagi menghasilkan peta dunia yang terbaik sehingga abad ke-15. Selepas pelayaran Kapten Cook (1780) ke Hawaii barulah peta dunia yang lebih sempurna dihasilkan ( pada abad ke-18).
Penjelajahan dan penerokaan juga telah mengembangkan ilmu pelayaran. Orang Rom belajar membuat kapal berdasarkan bangkai kapal orang Phoenicia. Orang Phoenicia adalah pembuat kapal dan pedagang yang terpakar di Mediterranean dan telah menubuhkan koloni di seluruh kawasan Mediterranean pada abad ke-8.SM. Pada abad ke-15, Putera Henry (1394-1460)yang terkenal dengan jolokan ‘Henry Pelayar’ ( Henry the Navigator) telah menubuhkan sebuah sekolah pelayaran yang masyhur di Sagres, Portugal. Di akademi tersebut beliau mengumpulkan kemahiran ahli pelayaran, ahli geografi, pembuat peta, ahli astronomi dan pembina bot. Beliau menganjurkan beberapa ekspedisi Portugis ke timur walaupun beliau sendiri tidak pernah menyertai pelayaran-pelayaran yang dianjurkannya itu. Ekoran usaha beliau, sekolah-sekolah pelayaran telah ditubuhkan di tempat-tempatlain di Eropah.Berkait dengan penjelajahan dan penerokaan melalui laut, pelbagai jenis alat pandu arah digunakan dengan luasnya pada abad ke-15 seperti kompas, alat bahagi, jam pasir, carta bintang dan jadual. Sesiku laut pula digunakan untuk mengukur sudut matahari bagi mengira latitud kapal.
Comments
Post a Comment