Konsep Ilmu

Pendapat ahli-ahli falsafah Yunani
Ahli-ahli falsafah dan pendidikan Yunani yang terkenal ialah Pythagoras, Socrates, plato dan Aristotle.
Pythagoras (580 SM – 500 SM) menekankan latihan budi pekerti yang baik . Katanya, budi pekerti yang baik lebih penting dari ilmu pengetahuan kerana baginya semua orang cenderung kepada kejahatan. Beliau berpendapat, budi pekerti diperolehi melalui pendidikan agama, seni suara dan ilmu pasti.. Pythagoras juga menekankan bahawa harmonis harus ada di mana-mana sahaja dalam alam ini, antara Tuhan dan manusia, antara rakyat dengan pemerintah, antara suami dengan isteri , antara orang tua dengan anaknya, antara jiwa dengan raga, fikirann, perasaan dan kemahuan.
Socrates (470 SM – 399 SM) merupakan ahli falsafah dari Athens yang amat masyhur. Beliau menekankan pendidikan budi pekerti. Beliau juga mementingkan fikiran (ilmu pengetahuan).Socrates mengjar menusia supaya berkelakuan dan berakhlak baik, berfikir dengan bijak dan mengjar dengan cara yang menarik.
Plato (427 SM – 347 SM) merupakan ahli falsafah dari Athens dan anak murid Socrates. Ideanya dapat ditimba melalui bukunya , ‘Republic’ Plato berpendapat, manusia dijadikan Tuhan dengan kebolehan tertentu untuk mempelajari sesuatu. Alam sekeliling penting untuk pendidikan. Untuk mendidik kanak-kanak, haruslah disediakan alam sekeliling/ persekitaran yang sesuai kerana melaluinya kebaikan boleh diperolehi. Dalam menyampaikan pelajaran kepada kanak-kanak, kanak-kanak itu mestilah dilatih mengikut pelajaran yang disukainya. Guru tertentu mengikut bidang harus disediakan. Umpamanya, jika kanak-kanak itu ingin menjadi tukang kayu, dia hendaklah belajar dengan orang yang pakar dalam pertukangan.
Menurut Plato, pendidikan haruslah menghasilkan tiga golongan manusia iaitu Lehr, Nehr dan Wehr. Bila seseorang itu telah tamat pengajiannya, orang yang dari golongan Lehr menjadi pemimpin, golongan Nehr menjadi pekerja dan golongan Wehr pula menjadi tentera.Pembahagian ini adalah berdasarkan kepada pembawaan bakat. Plato menginginkan perkara itu supaya tiap-tiap golongan membuat sesuatu yang sesuai dengan potensi yang ada pada individu tersebut sehingga akhirnya terbentuklah sebuah negara yang sejahtera dan masyhur.
Dari segi organisasi sistem pendidikan, Plato membahagikannya kepada 3 peringkat iaitu rendah, menengah dan tinggi.Bagi peringkat rendah, beliau menyarankan agar diajar mata pelajaran bahasa dan kesusasteraan, muzik dan latihan jasmani. Bagi peringkat menengah, kanak-kanak itu haruslah didedahkan dengan pelajaran yang lebih luas lagi yang bersifat ilmu pengetahuan dan logik. Mata pelajaran yang dicadangkan ialah Matematik, Geometri, Astronomi, Muzik dan Kesusasteraan. Bagi peringkat tinggi yang merupakan lanjutan peringkat menengah, pelajar-pelajarnya diberi latihan mentaakul (reasoning),mengguna dan menganalisis kebenaran idea-idea yang diperolehinya. Pada peringkat inilah ahli seni dan falsafah mendapat pendidikan. Matlamat pendidikan di sini ialah untuk melahirkan ahli fikir yang bijak dan berguna kepad masyarakat.

Dari segi guru, Plato menyarankan agar diwujudkan jawatan guru ( pada masa itu tiada jawatan guru khas. Yang ada hanya ahli falsafah/Sophist) dan diberi gaji oleh pemerintah. Saranannya ini tidak diendahkan.
Aristotle (384 SM – 322 SM) merupakan anak murid Plato dan pernah menjadi guru kepada Iskandar Zulkarnain. Pendapatnya berbeza dengan gurunya, Plato. Beliau seorang yang berfaham realist sedangkan Plato berfaham idealis . Menurut pendapat Aristotle, semua pengetahuan diperolehi dari luar iaitu melalui pancaindera kerana padanya, manusia dilahirkan sebagai ‘tabula rasa’.
Aristotle berpendapat bahawa pemerintah hendaklah memerhati dan mengambil berat tentang keadaan jasmani tiap-tiap orang kanak-kanak yang dilahirkan. Kanak-kanak yang dilahirkan cacat hendaklah ditanam hidup-hidup kerana tidak akan menguntungkan negara. Keluarga bertanggungjawab memberi pendidikan kepada kanak-kanak yang berumur di bawah 6 tahun. Selepas itu kerajaan harulah mengmbilalih mendidik kanak-kanak tersebut.Kanak-kanak itu akan bersekolah dari umur 7 tahun hingga 21 tahun.
Beliau menyarankan mata pelajaran yang diajar kepada pelajar yang belum meningkat remaja ialah Latihan Jasmani, Kesusasteraan dan Nyanyian/Muzik.
Pendapat ahli falsafah Rom
Falsafah orang Rom berdasarkan ajaran Stoisisme yang dibawa oleh Zeno dari Yunani. Stoisisme menitikberatkan keadilan, keberanian, perikemanusiaan dan tanggungjawab. Menurut falsafah ini, segala yang berlaku di alam semesta ini dirancang oleh suatu kuasa ghaib. Baik dan buruk nasib sesaorang dipengaruhi oleh dua unsur iaitu hubungan harmoni dengan alam.
Pendapat ahli falsafah China
Kemajuan kebudayaan bangsa Chicna yang berkembang pada zaman sebelum masihi hingga ke hari ini benyak dipengaruhi oleh fikiran-fikiran dan ajaran-ajaran ahli-ahli falsafahnya dan pendita-pendita agama Buddha.
Ajaran Confucius/Kung Fu-tze (551 –479 SM) menekankan tentang harga diri dan perasaan kemanusiaan. Perasaan kemanusiaan menganjurkan 5 kebaikan di dunia iaitu amanah, rajin, bersifat mulia, berbudi bahasa dan bermurah hati. Rukun kemasyarakatan yang diajar Confucius ini telah menjadi falsafah rasmi negara China. Ajaran Confucius dimuatkan dalam buku ‘Analekta’ yang ditulis oleh pengikutnya.
Confucius berpendapat bahawa :
1. Kebajikan yang sempurna hendaklah menjadi cita-cita pada seorang Chun-tze. Hal ini boleh dicapai melalui sifat sopan santun, ikhlas, murah hati dan rajin.
2. Segala tingkahlaku hendaklah sederhana, mengikut jalan pertengahan. Tiap-tiap orang harus bertindak mengikut peraturan.
3. Untuk negara hendaklah ada taat setia, untuk keluarga hendaklah ada hormat dari yang muda kepada yang tua, untuk diri perseorangan hendaklah dia mendidik diri sendiri.
4. Raja-raja pada zaman dahulu dapat memerintah dengan jayanya kerana mengikut teladan yang baik. Oleh itu sekiranya kita mahukan sebuah masyarakat yang sempurna kita hendaklah berpandukan masa lampau.
Dari pendapat Confucius tadi, beliau mahu menghasilkan:
1. Bapa yang jujur
2. Ibu yang setia
3. Anak yang menurut perintah
4. Pegawai yang rajin
5. Pemerintah yang jujur
6. Raja yang bijaksana
7. Perajurut yang berani.

Mencius/Meng-tze (372SM – 289SM) , murid Confucius berpendapat bahawamanusia adalah semula jadinya baik dan boleh hidup bukan sahaja dengan membuat kebajikan tetapi juga dengan rasa tanggungjawab.
Hsun-tzu yang juga murid Confucius agaka berlawanan pendapatanya dengan Mencius. Dia berpendapat bahawa manusia semula jadinya adalah jahat dan hanya boleh mencapai kesempurnaan melalui didikan akhlak dan pengawasan manusia.
Lao Tzu dan Chuang Tzu telah membawa ajaran Taoisme. Ajaran ini dimuatkan dalam buku ‘Tao Te Ching’ dan ‘Chuang Tzu’.Ajaran Taoisme menyarakan supaya menusia tidak mementingkan keduniaan. Seseorang perlu mencari jalan kebahagiaan dengan mengasingkan diri daripada peraturan duniawi. Dengan cara itu seseorang akan hidup dengan aman tanpa gangguan. Menurut ajaran ini, manusia harus hidup secara sederhana, memakan makanan tertentu, menghafal kitab Taoisme dan melakukan meditasi. Taoisme berpendapat, kerajaan yang paling kurang diperintah ialah kerajaan yang berkesan kerana tidak banyak masalah. Fahaman yang menekankan perdampingan dengan alam semulajadi mendorong pengikutnya meneroka ilmu sains dan teknologi.

Comments