Ilmu Pertukangan

Alam Melayu dan Arab banyak menyaksikan perkembangan ilmu ini. Ilmi ini dikembangkan dari jenerasi ke jenerasi oleh bapa kepada anaknya Pembinaan kapal laut oleh orang Mesir awal dengan menggunakan kayu bermutu tinggi bagi tujuan perdagangan dan peperangan menunjukkan bahawa orang Mesir purba telah mengembangkan ilmu pertukangan.Pembinaan kapal telah meningkat ke satu taraf yang bermutu dan pada abad ke-6 SM, pelaut-pelautnya telah meredah Laut Hitam, Laut Merah dan Teluk Parsi malah telah mencuba belayar ke Lautan Hindi dan lebih jauh dari Selat Gibraltar.
Kebangkitan dan perkembangan intelektualisme dalam tamadun awal telah membawa kepada kelahiran aliran-aliran intelektual berbentuk humanisme, nasionalisme, rasionalisme, individualisme dan absolutisme dalam tamadun-tamadun tertentu.
Pada penghujung Zaman Pertengahan di Eropah, timbul usaha-usaha untuk membebaskan ilmu pengetahuan dari kongkongan agama Kristian yang menjurus kepada penafian kehidupan keduniaan. Cerdik pandai masa itu mula mengkaji semula ilmu-ilmu lama Greek, Mesir dan Rom. Gerakan itu dinamakan Humanisme. Pada kira-kira tahun1500M, unsur-unsur faham Humanisme ini telah menular dalam pengajaran dan fahaman gereja. Pendapat-pendapat Quintilian tentang pendidikan telah diperbaharui dan dikaji semula. Menurut Quintilian,’Tiap-tiap manusia dilahirkan bersama dengan bakat tertentu. Oleh itu, tujuan pendidikan haruslah mengembangkan bakat yang dibawa dengan kelahirannya itu’. Di antara pendidik golongan gereja yang mewakili aliran Humanisme ini ialah Vittorino da Feltre dan Johnners Ludovicus Vives.
Rasionalisme adalah daripada perkataan Perancis, ‘rational’ yang diambil dari bahasa Latin, ‘ratio’ (pertimbangan fikiran atau perhitungan akal). Menurut faham ini, akal fikiran sahajalah yang menjadi punca untuk mendapatkan berbagai ilmu pengetahuan dan akal fikiran sahajalah yang dapat mengemukakan sesuatu kebenaran. Menurut faham ini, kesanggupan akal manusia tidaklah terhad, segala-galanya dapat diketahui oleh manusia.

Comments